Karolina Czapla
Zebrałam kilka i chciałabym, żebyś się do nich po prostu odniósł, bo to, co nam się tutaj kieruje w pierwszym planie, to jest minimalizm i przestrzeń. Ale to, co właśnie tutaj jest inne w tym minimalizmie, które było w tym 2024 roku, to jest wykorzystanie pustej przestrzeni, tego
whitespace, jako takiego aktywnego elementu.
Czy to znaczy, że już nie będziemy musieli martwić się o szerokości i odległości na stronach? Że te strony będą mogły być trochę bardziej rozjechane, ale z większą przestrzenią?
Minimalizm i przestrzeń
Jakub Mikita
Myślę, że to będzie po prostu bardziej przemyślane teraz. I kiedy designerzy będą projektować po prostu takie strony, to będą tak bardziej aktywnie zarządzać tą pustą przestrzenią na strony, bo też ona ma bardzo duży wpływ na odbiór tych stron, tak myślę.
Karolina Czapla
Jak będzie nawigacja, kiedy faktycznie trochę to będzie inaczej wyglądać? W Polsce jesteśmy trochę przyzwyczajeni do takiego standardowego układu stron menu w hamburgerze albo po lewej stronie i żeby to wszystko było tak. Jestem właśnie ciekawa, jak to będzie wyglądać.
Dobra, kolejne. Duża typografia nagłówki na pierwszym planie i mieszanie bezszeryfowców z szeryfowcami.
Interaktywność i mikroanimacje
Jakub Mikita
Mowa o fontach, o szczegółach na stronie. Tutaj nie wiem, czy mogę się jakoś wypowiedzieć, bo to jest bardziej działka twoja jako marketingowca czy designera, który ma wpływ na tę stronę. Wydaje mi się, że to bardziej po prostu takie trendy na 2025 wizualne i to, w którym to kierunku będzie szło.
Dark mode
Karolina Czapla
Tutaj to ja w takim razie trochę się wypowiem na temat tego, co było w zeszłym roku w trendach, czyli ten content first, czyli tworzenie strony internetowej, która przede wszystkim ma wartość dla klienta pod względem tekstowym. UX Writing i te wszystkie rzeczy, które były bardzo popularne jeszcze w tym roku, to na pewno ma ogromny wpływ na to, żeby faktycznie ta typografia była przemyślana i żeby ten content był dostosowany do tego, co jest na stronie. Lecimy dalej.
Interaktywność i ruch, czyli subtelne mikroanimacje. Jeśli już to chcemy, to jak trudno, to wdrożmy.
Gradienty i nowoczesne trendy na 2025
Jakub Mikita
Do czego korzystamy oczywiście, bo też, chociażby do samego WordPressa są wtyczki, które pozwalają na tworzenie takich animacji. Gutenberg chyba nie wspiera z tego, co kojarzę, jest tam w sobie jakichś takich elementów, ewentualnie jakieś efekty po najechaniu typu zmiany kolorów czy coś takiego, co oczywiście warto wdrażać. Wydaje mi się, że od takich animacji typu, że na przykład, nie wiem, elementy jakieś wjeżdżają na stronę, kiedy się ją skroluje, od tego akurat odchodzimy i to są bardziej takie subtelne animacje typu właśnie po najechaniu na coś, czy jakieś mikroanimacje, gdzie coś się dzieje w tle, coś takiego.
Myślę, że to będzie bardziej szło w tym kierunku.
Responsywność i mobile first
Karolina Czapla
Tak, tutaj też to, co widzę, fajny taki trend, my to też stosujemy na naszej stronie, potrzebuje strony, ale też zresztą zaczęłam powoli to wprowadzać też na naszych innych stronach, czyli użycie graficznych przedstawień ludzi. Nadanie tej stronie nie zdjęcia ze stoka, tylko tworzenie już indywidualnych grafik. Mam nadzieję, że nasza designerka mnie za to nie znienawidzi, ale mam dla niej parę nowych setów z graficzkami dla naszych marek.
Chaos w designie
Zachęcamy do tego, żebyście przyjrzeli, jak to wygląda na stronie Potrzebuję Strony. Właśnie tam Julka te grafiki projektowała i faktycznie to nadaje takiego dynamizmu czytania tej strony. Dobra, teraz to, co lubią najbardziej wszyscy deweloperzy, czyli dark mode w końcu wchodzi jako standard.
Jakub Mikita
Oby, oby, mam nadzieję. Tak, kiedy strony są budowane, to zazwyczaj po prostu jest przyjmowane jakimś
colorskin na tej stronie i albo się idzie po prostu w ciemne kolory i ta strona po prostu jest ciemna albo jest w jasnej tonacji. Nie wiem, czy wejdzie, były takie próby już w zeszłym roku, czy w poprzednich latach, żeby wdrażać jakieś switche, gdzie te kolorki można sobie tam przerzucać i korzystać z tego.
Wydaje mi się, że raczej nie. Po prostu więcej tych stron może po prostu powstawać w tej ciemnej kolorystyce.
Duże fotografie
Karolina Czapla
Tak, tutaj jeszcze mamy użytki jakichś gradientów, fioletów, tego rodzaju. Czyli po prostu chyba wszyscy tutaj naszą identyfikację nie słuchają. Proszę od nas nie kreć.
Nie, ale tak naprawdę faktycznie te gradienty, one też się fajnie zachowują na stronie. To jest racja, że dodanie gradientu na stronie daje jej takiego nowoczesnego szyku. Dobrze, tutaj mam opisane to jako trend, ale dla mnie to powinna być rzecz, która jest po prostu zawsze.
Trendy na 2025 rok
To jest responsywność i podejście mobile first. Ja nie wierzę, Kuba, że nadal są strony, które nie mają wersji swojej mobilnej.
Jakub Mikita
Tak, to niestety się zdarza, chociaż już nie tak często i wydaje mi się, że tak jak właśnie mówisz, ten mobile jednak siłą rzeczy z czasem przechodzimy do tych urządzeń mobilnych, czy to są tablety, czy w większości telefony. Więc tutaj siłą rzeczy trzeba będzie zwracać uwagę podczas projektowania stron, ale to też bym powiedział, że zależy od tematu jakiej strony, bo są takie strony, które po prostu niewygodnie korzysta się z nich na mobilu. To są jakieś skomplikowane rzeczy.
Wideo na stronach internetowych
Ja sobie nie wyobrażam np. składania wniosków jakichś dodatków, czy coś takiego. Po prostu z telefonu wolę sobie logować się na kompie i przejść przez te interfejsy.
Podsumowanie trendów na 2025 rok
Chociaż może jeśli on by był zaprojektowany pod mobile, to byłoby to bardziej atrakcyjne dla takiego środkownika, żeby nie trzeba było wstawać z kanapy i iść do kompa.
Karolina Czapla
Tak, no to na pewno jest coś, co jest wymagane przy e-commerce, moim zdaniem. Dla mnie responsywność i mobilność, strona mobilna przy e-commerce jak jest wymagana, to jest konieczność i to wpływa realnie na sprzedaż, dlatego że my podejmujemy decyzje zakupowe bardzo często ad hoc. Widząc kampanie reklamowe, widząc rzeczy w social media.
Ja w ogóle też chciałam wspomnieć, że według Digital Report Marketing 42 albo 6% osób sprawdza media społecznościowe i podejmuje decyzje zakupowe na podstawie tego, co widzi w mediach społecznościowych, a media społecznościowe przeglądamy na telefonie. Dobra, teraz znowu decyzje designerskie pytanie, no ale dobrze, no Kuba zarządzasz tutaj zespołem także designerów, programistów, więc taki chaos, ale z sensem, taki trend na 2025 nowy w tworzeniu strony.
Jakub Mikita
No to się gryzie trochę być może z tym minimalizmem i z tymi pustymi przestrzeniami na stronie. Ja osobiście raczej bym w tym kierunku nie szedł, ale jeśli bym zobaczył może jakieś przykłady, które do mnie przemówią, to może zmienię swoje zdanie.
Karolina Czapla
Czyli mówisz, że nie jesteś przekonany.
Jakub Mikita
Nie jestem przekonany.
Karolina Czapla
A to powiem Ci, że niekoniecznie dobrze, dlatego że jedna z marek nowych, na którymi pracujemy, to właśnie takim delikatnym chaosem do mnie przemawia. Myślałam, że pójdziemy w ten trend na 2025.
Jakub Mikita
Okej, no tak naprawdę pytanie sprowadza się do tego, czy ta strona będzie przejrzysta i czy na tym nie ocierpi po prostu UX, czyli czy ona będzie dawała to, co mogą po prostu dawać, a nie, czy ta forma nie przykryje tej treści.
Jak nie przegiąć w projektowaniu?
Karolina Czapla
Tak, tak jest. Pamiętam, że jest taka strona, nie chcę podawać tutaj adresu, ale jest to przeglądarka z aplikacjami, nasza jedna z aplikacji tam jest i ona wygląda nowocześnie, niby nowocześnie, ale jest tak tragiczna do przeglądania. Jest w stylu takim candy lata 60., duże oczy, to jest bardzo ciekawy styl ogólnie w projektowaniu. Widziałam na
dribble bardzo dużo tych projektów, ale no właśnie, on przeszkadza w odbiorze. No ale dobra, zobaczymy, naricjajmy, że do tego podejdę, chociaż dla mnie to jest dziwne, że wybieramy tutaj chaos przy jednoczesnym wybraniu koloru tego roku, który jest mokom, czyli czymś bardzo minimalnym i głównym. Trendy na 2025 rządzą się swoimi prawami.
Duże fotografie opowiadające historię jako trend na 2025. Jak do tego podchodzisz? Po naszym doświadczeniu ostatnim z projektem, gdzie faktycznie strony czy zdjęcia stanowiły większość strony.
Jakub Mikita
Ja myślę, że jako odbiorca jest to całkiem dobry trend, w sensie obraz jest warty więcej niż tysiąc słów, więc tutaj jeśli chodzi o mnie jako odbiorcę takich stron, to myślę, że to jest na plus i warto by było iść w tę kierunku.
Karolina Czapla
To są takie trendy, które wybrałam z researchu po różnych stronach internetowych, a gdybyś ty miał wybrać jakiś trend, który będzie obowiązywał czy w stronach internetowych, czy bardziej w oprogramowaniu w tym świecie technologicznym, czy widać, że idziemy w którąś stronę?
Jakub Mikita
Ja bym powiedział, że coraz bardziej ten UX jedzie do tej prymy i coraz więcej osób zwraca na to uwagę. To tak na pierwszy etap wydaje mi się będzie wychodziło. Z drugiej strony właśnie to accessibility.
Coraz więcej o tym się mówi, więc tutaj też te strony mam nadzieję, że będą robione też tak, żeby one były dostępne. I to nie chodzi tylko o ten ułamek jakiegoś społeczeństwa, który faktycznie ma jakieś problemy z konsumowaniem tych treści w internecie, ale też jakby to accessibility, czy chociażby same kontrasty między kolorami, to one po prostu będą spożytkiem.
Jeśli będą te zasady wyrażane, będą spożytkiem dla wszystkich użytkowników, bo tutaj też jak designerzy czasów lubią robić jakieś mało kontrastowe rzeczy, które po prostu są trudne w odbierze, a jeśli one spełniałyby chociaż w jakimś minimalnym stopniu te wymogi słowa tego kontrastu, czy jeśli chodzi o wielkość fontów, czy coś takiego, to po prostu ułatwiłoby to życie wszystkim użytkownikom internetu.
Karolina Czapla
Tak, ale ja czuję, że wideo będzie miało olbrzymie znaczenie na stronach internetowych, dlatego że obecnie w marketingu, mimo takim trendzie na trendzie, chciałabym, żeby to było normalne autentyczności w marketingu, i te wideo tą autentyczność buduje. I powiedz mi, czy są jakieś wezwania, jeśli chodzi o technologiczną część strony, jeśli chodzi o to wideo, czy ciężko się osadza takie rzeczy, czy to ma duży wpływ na szybkość ładowania strony, czy rzucimy się, a zrobię wszędzie, w każdej sekcji zrobię wideo, to czy nie będzie tego za dużo i jakie to ma właśnie konsekwencje?
Jakub Mikita
Skupię się na tej stronie technicznej, bo oczywiście jeśli chodzi o UX, czy architekturę informacji na stronie, czy to co tam chcemy prezentować, to nie będę w to wchodził, ale jeśli chodzi o performance, to wszystko zależy od tego, jak to wideo na tej stronie jest osadzone.
Bo jeśli wrzucimy sobie po prostu, przyjmijmy za przykład Wordpressa, jeśli wliczymy takie wideo do mediów i osadzimy to bezpośrednio na stronie, no to chyba nie jest to dobry pomysł, chyba że to wideo będzie miało 3 sekundy, to wtedy może warto coś takiego rozważyć, bo po pierwsze, ono musi się załadować w całości, żeby być wyświetlone, pożera bardzo dużo transferu, więc każda osoba wchodząca na tą stronę i ładująca to wideo będzie ten transfer zużywała, to po prostu nie jest zbyt szczęśliwy pomysł.
Lepszym o wiele pomysłem jest wrzucenie takiego wideo chociażby na jakąś platformę streamingową typu YouTube, typu Vimeo, czy cokolwiek innego i osadzenie po prostu na stronie playera.
Takie wideo jest ładowane tylko i wyłącznie wtedy, kiedy kliknie się w tą miniaturkę, kliknie się w ten przycisk play, ono jest też buforowane, czyli nie ładujemy całości tego wideo niezależnie od tego ile ono ma czasu, tylko po prostu ono jest do nas streamowane, czyli pobieramy sobie pakiety i tyle ile tego wideo obejrzymy, tyle tak naprawdę go pobieramy, więc raczej w tą stronę. Korzystanie wideo na stronie jak najbardziej tak, tutaj nawiązując też do tego trendu z tymi obrazkami i pokazywania więcej obrazem niż tekstem, czy samym designem, czy layoutem, to to wideo pasowuje się w ten trend.
Chociażby też patrząc ze strony użytkownika, kiedy na przykład jest strona jakiegoś produktu, o wiele bardziej wolę zobaczyć wideo i takie produkty w akcji niż chociażby screenshoty, czy opis, czy po prostu ikonki, co dany produkt oferuje. Także ja ze strony użytkownika mam nadzieję po prostu, że tego wideo będzie więcej.
Czego nie robić w 2025?
Karolina Czapla
Dobrze, powiedzieliśmy sobie już co robić w 2025 roku, a czego w końcu nie robić w 2025 roku, jeśli chodzi o strony internetowe, czego byś zakazał, z kim miałbyś taką możliwość?
Jakub Mikita
Czego bym zakazał? Produkcji brzydkich stron, nieoptymalizowanych, które się naładują. Absolutnie.
Wydaję taki rozkaz, żeby takich stron nie publikować. Nie wiem, czy jest coś takiego tak naprawdę, co aż tak powinniśmy, czy czego aż tak powinniśmy zakazać, tak szczerze.
Karolina Czapla
W sumie tak naprawdę wskazuje na to, że można robić wszystko, tylko że z głową. Tak jak właśnie stwierdził wideo. Wideo okej, ale z głową.
I wydaje mi się, że zdanie rób wszystko, ale z głową jest idealnym podsumowaniem naszego odcinka dzisiejszego. Tak
Jakub Mikita
Warto testować, warto próbować różnych rzeczy, różnych narzędzi i po prostu wybierać to, co nam odpowiada. Warto też kombinować z samą budową tych stron i korzystania z różnych różnych sekcji, w różnych układach, różnych tekstów i tak dalej. I dopóki to spełnia jakieś tam normy estetyczne, moralne, jest zoptymalizowane na szybkie wdziałanie, to to jest okej.
Karolina Czapla
A my tak naprawdę powoli się żegnamy. Chyba czy chciałbyś coś przekazać naszym słuchaczom pod koniec tego roku?
Jakub Mikita
Myślę, że ten rok był taki dosyć intensywny, jeśli chodzi o rozwój tej sieci, tych stron i w ogóle technologii i tego designu, który na tych stronach się pojawiał. To nie będzie stopowało. Mam nadzieję, myślę, że w następnym roku będziemy widzieli jeszcze lepsze projekty i te strony będą coraz bardziej użyteczne i będą spełniały cele biznesowe, czego wszystkim życzę.
Karolina Czapla
Dokładnie tak. Ja się dołączam do tych życzeń. Życzę jak najwięcej jakościowych wejść na stronę superprojektów, świetnych stron i jeszcze więcej konwersji.
Kochani, wszystkiego dobrego w nowym roku, chociaż my się będziemy już podejrzewam słyszeć po nowym roku, zanim ten odcinek zostanie opublikowany, no ale jeszcze raz wszystkiego dobrego i
do usłyszenia następnym razem.
Jakub Mikita
Dzięki, cześć.