Tania strona internetowa

Tania strona internetowa

Pierwszy odcinek podcastu Potrzebuje Strony, gdzie gościem jest Jakub Mikita, developer z 10-letnim doświadczeniem w tworzeniu stron internetowych, jest właścicielem kilku marek, w tym Potrzebuje Strony. 

W rozmowie z Karoliną Czaplą Jakub porusza istotne kwestie związane z obawami przedsiębiorców przed inwestycją w stronę internetową oraz konsekwencjami, jakie mogą wyniknąć z samodzielnego wdrażania strony bez odpowiedniego doświadczenia.

Ten odcinek to świetny materiał dla każdego, kto rozważa stworzenie strony internetowej dla swojego biznesu, ale nie wie, czego się spodziewać i jak przygotować się do współpracy z firmą zajmującą się tworzeniem stron.Zapraszamy do wysłuchania pełnego odcinka na YouTube, Spotify, Apple Podcasts i YouTube Music.

Karolina Czapla
Witam Cię w pierwszym odcinku Potrzebuję Strony. Czy czujesz delikatny stresik?
Jakub Mikita
Również Cię witam w pierwszym odcinku, jak najbardziej, no w końcu to pierwsze kroki są najtrudniejsze, ale myślę, że damy radę.

Prezentacja Jakuba Mikity i jego marek

Karolina Czapla 
Dobra, myślę, że na samym początku mogłabym Cię przedstawić i to, czym Ty się zajmujesz. Czy zaraz oddam Ci głos, ale tak słowem wstępu z nami jest dzisiaj Kuba Mikita. Deweloper z 10-letnim doświadczeniem, twórcą stron internetowych, a bardziej już osobą, która zarządza innymi, którzy tworzą strony internetowe. Dodatkowo twórca marek BracketSpace, a wśród tych marek BracketSpace także Potrzebuje Strony. Kuba opowiedz nam trochę więcej o swoich markach i o stronach internetowych, które masz.
Jakub Mikita
Tak jak wspomniałeś, BracketSpace to jest taka jakby brand i w ogóle nazwa firmy to jest BracketSpace i od tego w zasadzie się zaczęło. BracketSpace to jest brand, pod którym sprzedajemy wtyczki do Wordpressa. Tych wtyczek mamy kilka i jakby to jest jedna odnoga naszej działalności. Drugą odnogą jest Department of Web. To jest brand, pod którym skupiamy się już na customowych wdrożeniach dla klientów. To są strony, to są aplikacje i inne tego typu rzeczy, gdzie faktycznie od początku do końca przechodzimy przez ten proces tworzenia produktu. Od badań, po projektowanie tych stron czy aplikacji, wdrożenie czy później utrzymanie. I naszym najnowszym brandem jest właśnie Potrzebuję Strony, pod którym troszkę łączymy te dwa światy takiego biznesu opierającego się na produktach i biznesu opierającego się na usługach. To tak naprawdę jest taka sproduktyzowana usługa tworzenia stron internetowych, gdzie jest to wstępnie stworzona już strona, którą klient może nabyć, dostosować do swoich potrzeb i tak naprawdę ma tanim kosztem dobrze działający, zoptymalizowany już produkt.

Brak strony internetowej jako przeszkoda dla biznesu

Karolina Czapla 
Brak strony internetowej, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, to jest tak jakby trochę też zamykanie się na pewną grupę klientów, którzy właśnie poszukują tej marki w internecie, tym bardziej jeśli mówimy o branży usługowej. Masz doświadczenie z klientami z wielu branż, masz doświadczenie na wielu rynkach. Powiedz mi, co tak naprawdę blokuje tych przedsiębiorców przed tym, żeby mieli lepsze strony bądź żeby mieli strony w ogóle?
Jakub Mikita
Pierwszą taką rzeczą, którą bym powiedział, to myślę, że to jest brak doświadczenia w tworzeniu stron internetowych, gdzie taka osoba, która prowadzi swój biznes w branży tak naprawdę bardzo odległej od IT nie wie tak naprawdę, na co powinna zwrócić uwagę podczas tworzenia tej strony internetowej. Często takie osoby podejmują wysiłek, żeby jednak tę stronę internetową zrobić samemu no i albo kończy się tym, że ta strona jest po prostu jakoś tam wdrożona mniej lub bardziej poprawnie, lub robi ją ktoś po znajomości, lub po prostu wtedy jakby zarzucają ten pomysł i delegują takie zadanie firmy, która się tym zajmuje. Także myślę tutaj, podsumowując tą moją wypowiedź, myślę, że to jest brak po prostu takiej świadomości czego szukać i na co zwrócić uwagę podczas tworzenia takiej strony internetowej, żeby po prostu ona spełniała takie podstawowe warunki biznesowe, no bo każdy projekt powinien mieć swój cel. Prawdopodobnie takim nadrzędnym celem jest znalezienie nowych klientów lub ułatwienie drogi do zakupu obecnym klientom, więc to by była pierwsza taka rzecz, a druga rzecz, którą tak pośrednio już powiedziałem, to są koszta, no bo jednak koszt stworzenia strony internetowej od podstaw to może być nawet i 20 tysięcy złotych netto, więc nie są to po prostu małe koszty.

Strona internetowa – koszt czy inwestycja?

Karolina Czapla 
Dobra, mówimy o kosztach. Dla wielu polskich przedsiębiorców strona to nadal koszt, a nie inwestycja. Jakie jest Twoje podejście do tego?
Jakub Mikita
To jest jak najbardziej inwestycja,  jeśli budujemy stronę z takimi założeniami, tak jak już wspomniałem, że ona ma spełniać jakieś konkretne cele i przynosić tego klienta, no to ona na którymś etapie już powinna się zwrócić, bo jakby utrzymywanie takiego projektu, który się nie zwraca, jest bez sensu. Dlatego też często podstawowym pytaniem, które zadaję, jeśli klient do mnie przychodzi z jakimś pomysłem, to jest to, na czym ta strona będzie zarabiać, na czym ta aplikacja będzie zarabiać, no bo jakby no nie sztuką jest wyłożyć 20, 30, 100 tysięcy złotych z własnej kieszeni po prostu dla projektu, który będzie sobie tam żył w internecie.

Czy warto tworzyć stronę samodzielnie?

Karolina Czapla 
No to powiedz mi, ile pieniędzy zmarnowałeś? Chociaż zmarnowałeś, to nie jest do końca dobre słowo, które chciałabym Ci użyć.
Jakub Mikita
To jest bardzo dobre słow, bo oczywiście, my podejmowaliśmy się wielu projektów takich wewnętrznych, w sensie wewnątrz firmy, które zrobiliśmy, jakby czy to dla nas, czy na sprzedaż i tych projektów nigdy tak do końca tak naprawdę nie liczyłem, ale myślę, że to idzie już w dziesiątki tysięcy złotych, tak myślę, że taka najbardziej spektakularna klapa, którą popełniliśmy to około 30 tysięcy złotych, myślę, lekko.
Karolina Czapla 
Uczymy się na błędach, prawda? Wspomniałeś wcześniej także o samodzielnym wdrażaniu strony. No i tutaj znam taką trochę tendencję, nie chciałabym powiedzieć, że Polaków, ale jednak tak, że zrób to sam, zaoszczędzimy, zróbmy to samodzielnie, nawet taki  remont, ulubiony sport wypoczynkowy letni Polaków. Czy można zaoszczędzić tak naprawdę przy wdrażaniu samodzielnym strony, czy to jest tylko taka mistyfikacja, którą się po prostu tworzy, że zrobię to sam i będzie taniej?
Jakub Mikita
Na pewno będzie taniej, kiedy zrobi się taką stronę samemu i wydaje mi się, że to zależy być może też od stopnia skomplikowania tej strony, to znaczy kiedy to jest jakiś taki bardzo prosty onepage, na którym są tylko podstawowe informacje kontaktowe, czy jakiś prosty formularz kontaktowy, no to jakby tutaj jest mniej błędów do popełnienia. Jeśli już rozmawiamy o stronach typu e-commerce, czyli jakiejś sklepy albo jakieś bardziej zaawansowane aplikacje, no to tutaj jakby tych powiedzmy ruchomych elementów, które są na tej stronie, no to jest zdecydowanie więcej i po prostu wiele rzeczy może tam pójść nie tak. Ale nawet przy takiej prostej stronie, jak tak sobie myślę, tam też jakby wiele rzeczy, które trzeba zrobić wokół tej strony, nie tylko ją ustawić i wrzucić na jakiś pierwszy lepszy hosting, żeby ona tam była, bo to chociażby jest optymalizacja pod SEO, optymalizacja wydajności tej strony, czy sama architektura treści na tej stronie, takie jak hierarchia nagłówków już w takich najbardziej podstawowych rzeczach mówiąc. Więc jak najbardziej można zaoszczędzić, tylko pytanie, czy warto.
Karolina Czapla 
Okej, no to jak już mamy taką wersję, że chcemy podejść do tego samodzielnie, to na czym najlepiej stworzyć sobie stronę?

WordPress – najlepsza platforma do tworzenia stron?

Jakub Mikita
Takim najbardziej popularnym w tym momencie rozwiązaniem jest WordPress, gdzie WordPress też idzie w kierunku takiego bardziej sitebuildera niż tylko takiej platformy blogowej, jak to było jeszcze kilka lat temu, kiedy WordPress tak naprawdę zaczynał. Bo to jest dosyć świeży projekt, on ma, nie wiem, dopiero dwudziestolecie było? 21 lat.  Więc to jest dosyć świeży projekt tak naprawdę i my też jakby opieramy się na tej platformie nie bez powodu, dlatego że ona , po pierwsze ma gigantyczną społeczność. Nawet w Polsce są, odbywają się konferencje WordCamp czy WordUpy, na które też zapraszamy, w których też bierzemy udział, które skupiają ludzi wokół WordPressa, także  i zaplecze developerskie i cała jakby społeczność, community zebrane wokół WordPressa jest bardzo duże i na pewno jest bardzo dużo osób, które są w stanie pomóc podczas budowania takiej strony. A z drugiej strony, sam WordPress w sobie jest na tyle prosty w obsłudze, że po prostu jest on na nim o wiele łatwiej zbudować stronę niż w jakimś innym edytorze, gdzie niekoniecznie coś się ze sobą składa, tak jak powinno albo jest intuicyjne czy chociażby w języku polskim, bo bardzo dużo tych builderów jest po prostu w języku angielskim.
Karolina Czapla 
No tak, mamy kreatory strony takie jak Shopper, Wix, Webflow, no ale o nich może porozmawiamy innym razem, bo tutaj temat rzeka. WordPress, ogromna baza wiedzy, ogromna baza materiałów edukacyjnych, społeczność, która wspiera, zresztą my w swoich wewnętrznych projektach marketingowych często korzystamy z WordPressa tworzenia landing page’y, ale powiedz mi, czy przy takiej, dużej ilości wiedzy, która jest ogólnodostępna, klienci chcą się uczyć i co za tym idzie, czy lepiej klientów edukować, czy na przykład administrować te strony? No bo poza zrobieniem strony mamy jeszcze ten etap, gdzie strona jest już gotowa, ona pracuje na naszym serwerze i co robimy dalej, czyli tak zwane utrzymanie strony. Czy w tym zakresie edukujemy, czy potem administrujemy?

Edukacja czy administracja?

Jakub Mikita
Odpowiem dyplomatycznie, to zależy oczywiście. Zabawne, że o tym też wspominasz, bo jakby ten etap już po wdrożeniu strony i ta utrzymaniówka stron internetowych to jest coś, o czym po prostu wiele ludzi, którzy chcą mieć swoją stronę, czy swoją, czy swojego biznesu, po prostu zapomina, że tę stronę trzeba aktualizować, że trzeba ją doglądać, zresetować, czy zatem zrobić cokolwiek, kliknąć, żeby ją przywrócić do działania, bo tak też się zdarza. A to zależy dlatego, że jakby tak samo jak z tym remontem, o którym też mówiłaś. Oczywiście możemy zrobić sobie to sami, ale kosztuje to i nerwy, i czas, i jest jakiś próg wejścia w daną branżę, gdzie trzeba czegoś się nauczyć, żeby to zrobić, chociaż semi poprawnie, żeby to miało ręce i nogi. Także tutaj chyba to zależy od samego klienta, jakie jest jego podejście, czy klientem jest taka Zosia Samosia, która po prostu chce sobie zrobić taką stronę i zrobi wszystko, żeby zrobić ją sama, czy jest w stanie spędzić godziny na YouTubie oglądając jakieś tutoriale, jak tę stronę tworzyć i później kolejne godziny, jak tam ustawiać te drobniutkie rzeczy, żeby to się wyświetlało, jak powinno wyglądać na wszystkich urządzeniach, czy to jest bardziej osoba, która podchodzi do tego tak, że ja chcę mieć stronę, zróbcie mi stronę i ona ma działać dobrze i ma być po prostu dobrym produktem.
Karolina Czapla 
Dobra, czy jest dużo poprawiania po takiej Zosi Samosi?
Jakub Mikita
Zdecydowanie. Wracają do nas takie strony i często też, jeśli to są jakieś duże, skomplikowane projekty, to najzwyczajniej na świecie je odrzucamy, bo jakby koszt jakby tego utrzymania czy posprzątania w danej aplikacji, no znacznie przewyższa wartość, którą my jesteśmy w stanie takiemu klientowi oddać w tej naszej pracy.
Karolina Czapla 
Czyli najlepiej czasami wrzucić bombę i po prostu postawić wszystko od początku?
Jakub Mikita
Czasem tak. Rozumiem.
Karolina Czapla 
Widzę, że jest bardzo wiele rzeczy, które właśnie musimy wziąć pod uwagę przy tworzeniu strony. Ale powiedz mi, czy zawsze na pytanie, ile kosztuje strona, najlepszym jej odpowiedzią jest, “to zależy”? Czy można na przykład jakieś widełki konkretne podać klientowi, bądź na przykład powiedzieć mu, że tworzenie treści na stronę to jest tyle, a tworzenie strony to jest tyle, bo to są też osobne rzeczy, tworzenie całej koncepcji treści na stronę, czy też potem formularze nawet, czy wszystkich innych rzeczy, które wspomagają nasz marketing. Wszystko to jest osobne działanie. Jak to wygląda kosztowo i czy zawsze odpowiedź, kto zależy, która już padła jest jedyną dobrą odpowiedzią?

Jak wyceniać tworzenie strony?

Jakub Mikita
Myślę, że “to zależy” jest najpoprawniejszą odpowiedzią w tym przypadku. Oczywiście są jakieś widełki, które możemy podać, bo myślę, że znajdą się takie osoby też, które zrobią stronę za 500 zł. Widełki, które możemy tutaj podać od 500 zł do miliona złotych, więc to też są jakieś widełki, które by można było rzucić. I to jest też z kolei powód, dla którego stworzyliśmy Potrzebuję Strony, żeby ten koszt stworzenia tej strony był bardziej przewidywalny. I tam mamy ustalone widełki, mamy dwie opcje, w których można tę stronę kupić i to jest też taka opcja właśnie dla Zosi Samosi, która by chciała sobie już mieć jakąś bazę tej strony, którą po prostu dostosuje do swoich własnych potrzeb, czy opcja troszkę droższa, w której jakby my się zajmujemy wszystkim i też bazujemy na tym fundamencie, który już stworzyliśmy wcześniej. I tak to my dostosowujemy ją dla klienta i jakby dbamy o wszystko dookoła wypuszczenia tej strony, łącznie z tekstami, czy obrazkami. I tutaj jeśli chodzi o widełki i taką konkretnie projektu, no to myślę, że taka strona nawet w tej najbardziej pełnej opcji na pełnym wypasie, myślę, że spokojnie w 10 tys. złotych się zamknie.

Proces tworzenia strony w Department of Web i Potrzebuję Strony

Karolina Czapla 
Już troszkę o tym wspomniałeś, ale chciałabym, żeby to zostało powtórzone jeszcze raz, żeby pokazać, jak właśnie wygląda ten proces tworzenia strony w Department of Web, a proces tworzenia strony w Potrzebuję Stronę, bo, mimo że w obu tych markach są tworzone strony, to wygląda całkowicie inaczej.
Jakub Mikita
Mimo że produkt ostateczny niekoniecznie może się od siebie różnić, bo powiedzmy, że przychodzi do nas mechanik samochodowy, który potrzebuje strony dla swojego warsztatu. W Department of Web my zaczynamy od tego, gdzie ten mechanik jest, czego on potrzebuje, na czym mu zależy na tej stronie, jakie usługi oferuje swoim klientom i robimy takie całe discovery wokół jego branży i wokół tego konkretnie projektu, co tam należałoby zrobić. Prowadzimy czasem też badania konsumenckie, jeśli jest taka potrzeba, czego sami odbiorcy już ostatecznie tego naszego klienta szukają i jaką wartość im by trzeba było dostarczyć. Bo to, że nam się wydaje, że coś byłoby dobrze na stronie czy właścicielowi biznesu, to niekoniecznie oznacza też, że to jest to, czego szukają klienci ostatecznie. Więc to czasem też jest konieczność odkrycia tego, co tak naprawdę na tej stronie musi być zawarte. Więc to jest to discovery, to są te badania, to jest cały etap projektowania tej strony, począwszy od jakichś schematów blokowych, tego jak ta treść będzie się tam układała. Czyli tutaj już projektujemy całą architekturę informacji na tej stronie i dokładnie wiemy, ile podstron tam będzie, co to będą za podstrony, co na tych podstronach. Przez design oczywiście, gdzie już wtedy kolorujemy obrazek i tutaj nadajemy mu taki ostateczny kształt. No i wdrożenie, czyli zakodowanie tej strony czy ustawienie jej po prostu w WordPressie. Po wdrożeniu oczywiście jest wydanie tej strony już na serwer dla szerszej publiczności. No i potem, tak jak już rozmawialiśmy, utrzymanie, czyli aktualizacja tej strony, aktualizacja informacji zawartych na tej stronie czy chociażby monitoringi. To jest proces w Department of Web, jeśli chodzi o Potrzebuje Strony. Przeszliśmy przez cały ten proces dla konkretnej branży wcześniej, do momentu końcówki wdrożenia tej strony i od tego momentu tak naprawdę wchodzi nasz klient, wchodzi mechanik samochodowy, wchodzi dentysta, wchodzi fryzjerka, wchodzi ktokolwiek, dla którego taką stronę stworzyliśmy. I tak naprawdę od tego momentu może zacząć tę stronę dostosowywać do swoich własnych potrzeb, co zdecydowanie skraca i koszt wdrożenia takiej strony i co najważniejszy czas, bo tutaj już rozmawiamy nie o miesiącach na wdrożenie takiego projektu, tylko to są tygodnie po prostu.
Karolina Czapla 
W marketingu często słyszymy o efektywności kosztowej, a gotowe rozwiązania mogą być świetnym sposobem na osiągnięcie tego profesjonalizmu na naszych stronach. Jednak zawsze słyszymy o tym, że musimy się wyróżnić, że musimy być inni, że konkurencja stoi nam za plecami, a nasz produkt, jest produktem gotowym. Czy ma on szansę przebić się w świecie tak indywidualnych potrzeb?
Jakub Mikita
Jak najbardziej, myślę, że tak. Dlatego, że jakby to, że my wdrożyliśmy tę stronę i ona ma jakiś tam design, ma jakieś treści już w sobie, to nie znaczy, że to są treści docelowe. Ten projekt musi być dostosowany pod potrzeby klienta i czy to będzie ten sam warsztat samochodowy, czy ta sama fryzjerka, czy ten sam dentysta w tym samym mieście, to jakby te strony będą musiały się między sobą różnić, czy kolorystyką, czy chociażby logiem. Nikt nie będzie korzystał z gotowego loga, który tam proponujemy. Także to jest kwestia dostosowania tej strony. My tego dostosowania też w żaden sposób nie ograniczamy, a wręcz to jest wymagana faza tego projektu, gdzie tę stronę trzeba uszlachetnić tym takim specyficznym wyróżnikiem dla danej firmy.
Karolina Czapla 
Czyli nie ma obawy, że ktoś będzie miał taką samą stronę jak my?
Jakub Mikita
Nie. Ona może być podobna, no ale jakby to też jest taki troszkę trade-off tego, że ten projekt jest tak szybko wdrożony i jest tak tani, bo jakby no tutaj musimy poświęcić ten pierwiastek unikalności na rzecz tego kosztu, czy tego czasu wdrożenia. Z drugiej strony dostajemy też, tak jak wspomniałem, zoptymalizowana, czy pod kątem wydajnościowym, czy pod kątem SEO, czy architektury informacji, więc tutaj wydaje mi się, że to jest całkiem rozsądny trade-off, jeśli chodzi o to, że ktoś może mieć tak samo ułożone ikonki na stronie, czy cokolwiek takiego, no bo to jest już tak naprawdę sprawa drugorzędna.
Karolina Czapla 
Ile projektów już zrobiłeś?
Jakub Mikita
Ogólnie? W Department of Web i w BracketSpace? Nie liczyłem tego konkretnie, bo ciężko by to było zliczyć na przestrzeni też tylu lat, ale myślę, że ta liczba oscyluje już spokojnie koło setki. Licząc takie projekty też po mniejsze, gdzie tam były jakieś drobne rzeczy do zarobienia, czy po całe wdrożenia stron, to myślę, że koło setki to może być. No bo oczywiście projekty są różne, czasem to jest praca na piętnaście minut, a czasem to są projekty, które trwają po kilka miesięcy.
Karolina Czapla 
Powiedz mi jeszcze, jakie rady dałbyś innym przedsiębiorcom, którzy chcą stworzyć stronę, bo z tego, co widzę po naszej rozmowie, jest tam ogromnie dużo pułapek, na które mogą na nas czyhać i dużo miejsc, gdzie musimy podjąć bardzo warte decyzje. Więc jakie rady dałbyś przedsiębiorcom, którzy chcą mieć stronę dla swojego biznesu?

Porady dla przedsiębiorców

Jakub Mikita
Myślę, że taką radą byłoby skupienie się na własnej branży i na biznesie, bo klient, który obraca się w danej branży, to on jest ekspertem tej branży. On wie, z czym przychodzą do niego jego klienci, jakie są założenia jego biznesu, czy w jakich realiach ten biznes się obraca, o czym często my nie mamy pojęcia. Musimy polegać na tej wiedzy tego klienta. Z drugiej strony, my jako wykonawcy stron, to jest jakby nasza działka. My wiemy, z czym to się je, jak te strony budować, żeby one były dobrze zbudowane i dobrze działały i dostarczały te cele, których klient potrzebuje. Więc tą radą byłoby skupienie się na tej swojej branży, przemyślenie tego, czego tak naprawdę się potrzebuje i po co ta strona jest. Samo posiadanie strony w internecie to taka sztuka dla sztuki i powinien za tym stać jakiś większy cel.
Karolina Czapla 
To co warto ze sobą zabrać, kiedy idziesz do software house’u, żeby zrobili Ci stronę internetową?
Jakub Mikita
No to właśnie takie wstępne informacje, czyli po co ta strona jest, z jakimi bolączkami może się taki przedsiębiorca mierzy i dlaczego akurat strona internetowa jest odpowiedzią na te bolączki. To warto by było sobie przemyśleć i to myślę, że byłby taki dobry punkt startowy, żeby zacząć rozmowę o stronie.
Karolina Czapla 
Tak naprawdę każdy pomysł jest dobrym punktem wyjściowym, żeby rozpocząć myślenie o stronie i o swoim biznesie.
Jakub Mikita
Tak, a co więcej, firma, która tworzy takie strony i która ma też doświadczenie i tych stron już kilka zbudowała w przeszłości, powinna zadać takie pytania, które doprowadzą ten projekt do sukcesu. To nie będzie tylko stworzenie strony na zasadzie, że klient przyszedł i powiedział, że chce mieć stronę dla X i tam chce mieć taką i taką podstronę i taki deweloper czy taka agencja tę stronę wdraża, oddaje i jakby projekt jest skończony. Nie, bo tak naprawdę software house powinien nadawać kształt temu projektowi, żeby też pomóc temu klientowi w dowiedzeniu tych celów, które ten klient ma.
Karolina Czapla 
Tak, a najwyższym nadrzędnym celem jest to, żeby rozwijać biznes i też firma, do której przychodzimy, musi ten nasz cel przyjąć jako jeden ze swoich kluczowych zadań. Czy każdy potrzebuje strony?
Jakub Mikita
Myślę, że tak, bo już te czasy, kiedy wychodzi się z domu i szuka się biznesu, po prostu spacerując po okolicy, to już dawno się skończyły raczej. Pierwsze, co się robi, to się wyciąga telefon, odpala się komputer i jeśli kogoś nie ma w internecie, to znaczy, że nie istnieje.