Czy social media mogą zastąpić stronę internetową dla twórcy?

Dawid Lewandowski Skiski Studio

Czy social media mogą zastąpić stronę internetową dla twórcy?

Strona internetowa czy Instagram? Jak zbudować wizerunek online?

W 3. odcinku podcastu Potrzebuje Strony skupiliśmy się na temacie, który dotyczy każdego, kto chce zaistnieć w sieci – Instagram jako narzędzie budowania wizerunku marki!

Gościem odcinka był Dawid Lewandowski (@artystanasocialu), social media manager, który od 2021 roku pomaga artystom, markom osobistym i lokalnym firmom osiągać sukces w internecie.

Dawid pokazuje, jak media społecznościowe mogą opowiadać Twoją historię, budować zaufanie i angażować odbiorców, realizując przy tym Twoje cele biznesowe.

W tym odcinku rozmawialiśmy m.in. o: 

  • Co publikować na stronie, a co w social media? Jak zbudować spójny wizerunek online?
  • Trzy filary obecności w mediach społecznościowych, które przyciągną właściwych odbiorców. 
  • Lejek treści na Instagramie – jak przekuć zaangażowanie w realne wyniki?  
  • Strona artysty – co powinna zawierać? 

Zastanawiasz się, czy potrzebujesz strony internetowej? 🤔 A może wystarczy tylko social media?

Dowiedz się, jak połączyć działania na Instagramie z profesjonalną stroną internetową, by skutecznie rozwijać swój biznes online!

Zapraszamy do wysłuchania pełnego odcinka na YouTube, Spotify, Apple Podcasts i YouTube Music.

Karolina Czapla 
Cześć wszystkim, witajcie w trzecim odcinku podcastu Potrzebuję Strony, z nami jest dzisiaj Dawid Lewandowski. Cześć Dawid.
Dawid Lewandowski
Cześć, dzięki wielkie za zaproszenie.
Karolina Czapla 
Nie ma za co, ja bardzo cieszę się, że znalazłeś chwilę, żeby się ze mną spotkać i porozmawiać o budowaniu marki online i budowaniu marki online, przede wszystkim artysty, dlatego, że Dawid, moi drodzy, jest założycielem Agencji Kreatywnej Skiski Studio, współzałożycielem Fundacji ZW oraz właścicielem marki Artysta na Socjalu na Instagramie, gdzie edukuje właśnie artystów i osoby twórcze zbudowania strategii komunikacji w mediach społecznościowych i nie tylko. Dawid, czy o czymś zapomniałam?
Dawid Lewandowski
Wydaje mi się, że nie. Wydaje mi się, że mniej więcej wymieniłaś wszystko, a jeśli coś zgubiliśmy, pewnie wyjdzi
Karolina Czapla 
Pewnie wyjdzie to w rozmowie, a nawet jeśli coś zgubiłam, to was serdecznie teraz zapraszam na kanały Dawida i na stronę internetową, gdzie będziecie mogli poznać go bliżej. A Dawid jest, chyba z tego, co wiem, to wszędzie. Jesteś na Instagramie, Facebooku, na LinkedInie. Więc tam wszędzie możecie Dawida znaleźć, ale dobrze. Wracając do tematu rozmowy, jeszcze raz dziękuję ci, że zgodziłeś się spotkać. Daleko nie miałeś, bo jesteśmy sąsiadami, więc fajnie, że udało nam się w takiej formie spotkać i pogadać właśnie trochę o marketingu, bo znamy się już troszkę i w tym marketingu obydwoje trochę siedzimy.
Dawid Lewandowski
12 lat w zasadzie (się znamy), tak sobie liczyłem.
Karolina Czapla 
Tak? Ojej. Z Dawidem studiowaliśmy, ale nie będziemy się przyznawać, co?
Dawid Lewandowski
To nie jest ważne.
Karolina Czapla 
To nie jest ważne. Studiowaliśmy razem. I potem byliśmy w tym samym czasie też na studiach na WSB i na kierunku, o którym warto wspomnieć, ponieważ studiowałeś psychologię w reklamie.
Dawid Lewandowski
Tak, psychologię reklamy i komunikacji konkretnie.

Dlaczego Dawid zwraca się do “osób twórczych”?

Karolina Czapla 
Świetne podłoże do tego, co robisz. No jeszcze też chciałabym dodać, że jesteś absolwentem Wydziału Sztuk Pięknych. Obserwuję Cię już od jakiegoś czasu. Tak jak wspomniałeś, no znamy się te 12 lat, więc mam wrażenie, że jestem od początku Twojej kariery marketingowej. I to, co bardzo mi się podoba i chciałabym, żebyś powiedział mi o tym więcej, to jest to, jak się zwracasz do swoich odbiorców i klientów. Osoby twórcze. To brzmi pięknie. Powiedz mi, dlaczego tak jest?
Dawid Lewandowski
To ma trochę takie dwa zaplecza. Raz, że osoby twórcze, twórcy, to jest taki dosyć szerszy zakres. Jest bardzo dużo osób, które tworzą, które malują, które wyrażają się w jakiś sposób wizualnie, pokazują swoje prace czy na Instagramie, czy na Facebooku, czy gdziekolwiek, ale czują się zbyt amatorsko, powiedzmy czasami, żeby jeszcze nazwać siebie artystami. I w zasadzie zauważyłem, że od kiedy zacząłem stosować ten termin osoby twórcze czy twórcy też również, to dużo osób zwróciło mi uwagę na to, że dziękują w zasadzie, bo one nie czują się jeszcze artystami i właśnie widzą, że ktoś zwraca się tak do nich, jako do twórców po prostu. Jest jeszcze drugi aspekt, ponieważ wśród artystów, wśród osób, które coś tworzą, które wyrażają siebie właśnie poprzez sztukę, jest raz, że bardzo dużo osób wrażliwych, dwa, że bardzo dużo osób ze społeczności LGBTQ+. W związku z tym mam do czynienia, czy na jakichś szkoleniach, webinarach, czy nawet konsultacjach indywidualnych z osobami, które gdzieś poza ten schemat płci mężczyzna, kobieta wykraczają. Więc kiedy używam osobatywów, osoby twórcze, osoby tworzące itd., no jest to zdecydowanie szerszy kontekst, jest to po prostu jakaś otwartość, którą te osoby też zauważają i którą te osoby doceniają, bo ktoś mówi do nich, a nie używać ciągle takiego męskiego, takich męskich form, jakich w zasadzie przyjęło się w marketingu, to uważałem. W większości konferencji, w większości artykułów zawsze są te męskie formy.
Karolina Czapla 
Tak, powiem ci szczerze, że bardzo zastanawiałam się nad tym, jak naszą poprzednią gościną była właśnie Paulina Pawlikowska, czy użyć tego feminatywu. Ja jestem za tym, żeby go używać, ale pisząc teksty dla jednego z klientów, pisząc o mówczyni, bo pisałam akurat teksty na konferencję, także użyłam feminatywów i dostałam zwrotkę tego tekstu samej mówczyni. Więc tak naprawdę bardzo cieszę się, że ty bierzesz to pod uwagę i że ta świadomość nie tylko w zakresie właśnie budowania tej marki, ale także zwracania się do tych osób i wydaje mi się to też, że sprawia, że ten dystans się między wami zmniejsza.
 Dawid Lewandowski
Zdecydowanie. No właśnie to jest mega fajne, kiedy te osoby zauważają, że jestem otwarty, że możemy komunikować się w zasadzie na zupełnie innym poziomie właśnie tej otwartości, że ktoś nie wstydzi się przy mnie używać swoich zaimków, czy ona, on, ono i tak dalej, ale jednocześnie też to jakby odsiewa trochę właśnie takie zamknięte osoby, które przez to, że widzą, że używam tych feminatywów, używam tych osobatywów, no po prostu nie nawiążą ze mną współpracy. Prawdopodobnie dla mnie to też nie byłoby najłatwiejsze zadanie współpracować właśnie z osobami, które unikają takich określeń. Ja sam uważam, że język polski generalnie jest piękny, jest super. Mamy te różne formy, możemy z nich korzystać na różne sposoby i powinniśmy przyzwyczajać siebie i przyzwyczajać innych do nich, czy do feminatywów, czy do osobatywów również w zasadzie w pociągu na przykład mamy komunikaty do osób wysiadających i tak dalej, i tak dalej.

Największe wyzwania artystów w mediach społecznościowych

Karolina Czapla 
Tak i to też kwestia edukacji społeczeństwa, bo wydaje mi się, że my jako osoby tworzące komunikację marketingową mamy pewnego rodzaju misja, brzmi dosyć pompatycznie, ale obowiązek w sumie tak samo brzmi pompatycznie, ale wydaje mi się, że mamy trochę taki obowiązek, żeby poszerzać te horyzonty naszych odbiorców i jednak edukować ich troszkę, przemycać te rzeczy, które dla nas są ważne, które są ważne dla nas, ale też są ważne dla społeczności każdej. Dawid, przed jakimi wyzwaniami stoją osoby twórcze, tworząc swoją komunikację na mediach społecznościowych?
Dawid Lewandowski
Nie wiedzę przede wszystkim, nie wiedzę jak to robić. Jakieś schematy, jakieś wyobrażenia, jakieś mity w zasadzie o mediach społecznościowych szczególnie, które utknęły tym osobom w głowach. Niestety, mówię to z własnego doświadczenia w zasadzie, jako absolwent, jako magister z wykształcenia w zasadzie, na studiach artystycznych nie mamy praktycznie żadnych zajęć, które mówiłyby nam, w jaki sposób promować to, co robimy, w jaki sposób mówić o tym, co robimy, już nie mówiąc tutaj o żadnych podstawach marketingu czy czymś takim.

Portfolio artysty bez strony internetowej i social mediów 

I niestety, czy taki student, czy taki absolwent wydziału, czy Akademii Sztuk Pięknych najczęściej po prostu zostaje rzucony na głęboką wodę, nie ma pojęcia co robić.  Ciekawostka. Oglądałem film. Nie pamiętam niestety tytułu, ale dotyczył on włoskiego artysty, który też był dosyć młodym twórcą, rzeźbiarzem i jego takim największym marzeniem było pojechać do Nowego Jorku, tam znaleźć galerię i stać się takim wielkim, rozpoznawalnym artystą, co niestety mu nie wyszło, pewnie z tego względu, że on nie miał ani strony internetowej, ani nie był obecny nigdy w mediach społecznościowych. Nagrał swoje portfolio na płyty CD, na 100 płyt CD, na każdej z nich narysował jakiś autorski rysunek.
Karolina Czapla 
Przepraszam, to był współczesny film?
Dawid Lewandowski
To był współczesny film, to jest film, który powstał kilka lat temu. Byłem w szoku w zasadzie, że są ludzie, którzy jeszcze robią w ogóle takie rzeczy i on w tych galeriach spotykał się z tym, że: “Ale nie mógł pan wysłać maila?”, ale płyta CD dlaczego? Ja sam byłem zdziwiony, bo na przykład w moim komputerze nie mam nawet stacji na płyty CD, to kupiłem ją sobie dodatkowo. Jeśli chodzi o artystę, to finalnie udało mu się, ale to już zupełnie inna historia. No niestety film jakby pokazuje jego porażkę, on wrócił z tego Nowego Jorku do Włoch, niestety bez większego sukcesu.
Karolina Czapla 
We współczesnych czasach mam takie wrażenie, że ta obecność w sieci jest niezbędna, z tego przede wszystkim względu, że inaczej konsumujemy, wydaje mi się, sztukę w dzisiejszych czasach, niż konsumowaliśmy ją kiedyś. Mam wrażenie, że kiedyś to było takie nastawione do chodzenia do muzeum, a dzisiaj jednak ta sztuka trochę też jest konsumowana w internecie.

Strona internetowa jako profesjonalne portfolio artysty

Dawid Lewandowski
Tak, ale nawet kiedy idziesz do muzeum, kiedy idziesz do jakiejś galerii i widzisz wystawę zbiorową na przykład, gdzie jest wiele artystów, wiele artystek, osób twórczych. Ja też się czasami łapię na tym, że mówię artysta, użyłem tylko tej męskiej formy, ale jest to jakoś jednak już po prostu wpojone w nas chyba. Tak. Niestety. Idziesz do galerii i widzisz czyjąś pracę, ale jest tam tylko jedna praca na przykład tego malarza, tej malarki, więc czytasz sobie nazwisko na tabliczce, która jest zawsze pod tą pracą. No i co robisz dalej? Albo wpisujesz to nazwisko w Google, albo wpisujesz to nazwisko na Instagramie. I to jest jedyny sposób w zasadzie, żeby dowiedzieć się czegoś więcej o tym artyście, no ale to też jest jedyny sposób w zasadzie dla tego artysty, żeby ktoś dowiedział się o nim czegoś więcej.
Karolina Czapla 
Pierwsze trzy rzeczy, które mówisz osobie na konsultacji, od czego ona ma zacząć to budowanie obecności w sieci? Jak zbudować efektywną strategię na Instagramie?
Dawid Lewandowski
Przede wszystkim od zdefiniowania tego, kim jest ta osoba, zdefiniowania tego, co robi i do kogo chce docierać. To są takie trzy w zasadzie najważniejsze filary tego wszystkiego. Dużo osób, które zaczyna swoją przygodę w mediach społecznościowych, ma takie podejście, nie wiem, czy to z jakichś filmów, popularnych seriali i tak dalej, nie wiem, na przykład Emily w Paryżu. Wszyscy z pewnością oglądamy, takie trochę guiltypleasure. Tam widzimy dziewczynę, która pracuje w marketingu i która tak naprawdę robi sobie jedno selfie z Paryża, zakłada profil Emily w Paryżu i z dnia na dzień staje się po prostu francuską sensacją. No to w realu niestety tak nie działa. To, że założymy sobie konto na Instagramie jako artyści, nie sprawi, że po dniu wszyscy nas odkryją i już po prostu odezwie się do nas jakaś najważniejsza instytucja, czy w Polsce, czy na świecie. Więc myślę, że to jest dosyć duży problem, że ludzie, którzy nie mają zbyt dużego doświadczenia, jeśli chodzi o media społecznościowe, marketing, czerpią wiedzę właśnie z takich miejsc i mają przeświadczenie, że wystarczy tam po prostu być, że oni nie muszą nic robić, że po prostu wpiszą swoje imię i nazwisko, wrzucą kilka swoich prac, czy produktów, nawet mówiąc szerzej, jak po biznesach lokalnych, czy nie tylko lokalnych, bo nie tylko artyści działają w mediach społecznościowych i że to już się będzie działo po prostu samo. No, a tak niestety nie jest. Trzeba mieć tę strategię. Jaką rolę odgrywa strategia w budowaniu marki artysty? I kiedy ja rozmawiam na konsultacjach na przykład z jakimiś osobami o tworzeniu strategii, to zwykle patrzą na mnie z takim trochę niedowierzaniem, że w ogóle strategia? O co chodzi? Co to jest? Jak to działa w ogóle? A to jest potrzebne? To jest tylko Instagram, czy to jest tylko Facebook?
Karolina Czapla 
Tak, strategia kojarzy się w ogóle z takim ogromnym tomiszczem, który gdzieś leży w biurze w jakiejś korporacji. No, strategia tak nie wygląda. Fakt. Są strategie, które tak wyglądają. My jako Department of Web piszemy takie strategie, które są kilkusetstronicowymi dokumentami, jak najbardziej, ale nie trzeba iść aż tak mocno zawsze.
Dawid Lewandowski
Trochę tak jest ze strategią, że są takie firmy, nie ukrywajmy, które mają strategię, oczywiście, że mają, ale ta strategia jest właśnie takim wydrukowanym tomiszczem, który leży sobie gdzieś na półce i nikt do niego nie zaglądał od dziesięciu lat tak naprawdę.
Karolina Czapla 
Posiadanie strategii, a trzymanie, egzekucja tej strategii to jest już w ogóle całkowicie inna sprawa, bo, wiesz, tak jak mówisz, to może tam leżeć w sobie ten tomiszcza, ale tam nikt nie zagląda, to się deaktualizuje, tym bardziej jeśli chodzi o komunikację marketingową. Przecież podczas ostatnich, nie wiem, załóżmy tych trzech lat, no wydarzyło się tyle rzeczy. Na samym Instagramie sposoby angażowania społeczności są tak ogromne, że strategie napisane, nawet przeze mnie strategie pisane te dwa lata temu, one wymagałyby aktualizacji. Chciałabym właśnie z takiego punktu strategicznego zapytać ciebie, jaką rolę może odgrywać strona internetowa dla artysty?

Profesjonalny wizerunek online – Instagram kontra strona internetowa

Dawid Lewandowski
To jest bardzo dobre pytanie, ponieważ bardzo dużo artystów traktuje właśnie media społecznościowe jak portfolio, jako trochę taką swoją stronę, a to nie do końca tak działa. Media społecznościowe to miejsce, gdzie jesteśmy ludźmi i przedstawiamy się innym ludziom. Tam chodzi o interakcje, tam chodzi o kontakt, tam chodzi też o pokazanie trochę bardziej prawdziwego siebie, a nie tylko portfolio. To jest coś, co w zasadzie powtarzam na każdym szkoleniu, na każdych konsultacjach z artystami, bo też bardzo dużo osób ma takie przeświadczenie o mediach społecznościowych. Właśnie strona jest takim narzędziem, jest takim miejscem, gdzie twórca, twórczyni może zaprezentować się w taki bardziej profesjonalny sposób, gdzie właśnie może dodać to portfolio, te swoje wszystkie prace, teksty, czy jakieś teksty o sobie, swoje bio, teksty kuratorskie, spis wystaw, w których brał udział. To jest po prostu takie portfolio, które kiedyś artyści, czy jak ten artysta z Włoch na płytach CD roznosili do galerii, czy w formie wydrukowanej, czy w formie PDF-u, rozsyłali już na maila.  Strona internetowa jest najlepszym narzędziem, bo dobrze wypozycjonowana strona na przykład, kiedy wpisujesz imię i nazwisko takiej osoby, powinna jako pierwsza wyskoczyć w Google i przekierowuje potencjalnego odbiorcę właśnie do kompletu informacji o tej osobie, który powinna znaleźć.

Najważniejsze elementy na stronie internetowej dla artysty

Karolina Czapla 
Dobrze, tak podsumowując, jakie są takie najlepsze, czy też najważniejsze elementy na stronie internetowej dla osoby twórczej? Załóżmy, że jest to taki właśnie malarz, malarka.
Dawid Lewandowski
Dobre bio, portfolio przede wszystkim, najlepiej z podziałem na konkretne cykle, jeśli pracuje w cyklach, spis wystaw, nagród, konkursów, w których brał udział, ale też jakiś taki artist statement to się nazywa, czyli krótki tekst o tym, dlaczego ta osoba tworzy, co jest dla niej najważniejsze.

Czy Instagram to dobre miejsce na portfolio?

Karolina Czapla 
Czyli Instagram to nie jest do końca dobre miejsce, żeby mieć swoje portfolio. Jak byś rozdzielił rolę Instagrama, rolę strony internetowej w budowaniu takiej marki? I teraz w sumie chciałabym też, żebyś na to trochę spojrzał tak szerzej, nie tylko w kontekście artysty. Bo ja mam już swoje takie przemyślenia na ten temat.
Dawid Lewandowski
Ok, trudne wyzwanie. No przede wszystkim stronę traktuję bardziej profesjonalnie, nawet kiedy sam tworzyłem swoją stronę, przynajmniej kiedy zleciłem wykonanie swojej strony.
Karolina Czapla 
Do tego zaraz przejdziemy, bo ja mam tutaj też, to jest moje kolejne pytanie.
Dawid Lewandowski
Bo Karolina wie, jak powstała moja strona. Traktowałem ją zdecydowanie bardziej profesjonalnie. Instagram to jest miejsce, gdzie możemy sobie pozwolić na jakieś kłopotki, na trochę prywaty, na wrzucenie zdjęcia kota, na wrzucenie zdjęcia pieska z rodzinnego spaceru, tym podobne rzeczy. Stronę traktuję ja przynajmniej nieco bardziej profesjonalnie, gdzie tam w 100% już skupiamy się na tych ważnych sprawach, na przedstawieniu swojej oferty, na przedstawieniu swojego portfolio, na opowiedzeniu o sobie oczywiście, ale w takim bardziej profesjonalnym kontekście. Kogoś, kto chce cię zatrudnić, kto chce z tobą współpracować, nie wiem, może interesować to, że lubisz pizzę hawajską, no ale to nie jest koniecznie informacja, która powinna się znaleźć na tej twojej profesjonalnej stronie. To nie jest coś, co umieścisz na swojej wizytówce na przykład.

Strona internetowa jako narzędzie do budowania relacji biznesowych

Karolina Czapla 
Tak, dla mnie w ogóle i różnica między Instagramem a stroną, w ogóle mediami społecznościowymi, a stroną to jest budowanie innego rodzaju relacji. Co o tym powiedziałeś przed chwilą? Że w sumie strona ma budować taki nasz profesjonalny wizerunek i te profesjonalne biznesowe relacje. Troszkę LinkedIn trochę to robi. Media społecznościowe przede wszystkim są od budowania i zaangażowania tej społeczności wokół nas. Dają nam do tego ogromne narzędzia. Tutaj już mówimy o live’ach, rolkach, ankietach i tutaj takich rzeczach. Więc to przede wszystkim jest dla mnie ta różnica.
Dawid Lewandowski
Wiesz, co, dla mnie strona jest trochę takim narzędziem jeszcze bliżej takich klasycznych mediów, jak reklama w prasie, czy w telewizji, w radiu i tak dalej, że to jest jednak cały czas ta opcja, że to ja wysyłam jakiś komunikat po prostu, ale nikt nie jest w stanie na niego odpowiedzieć, tzn. jest w stanie na niego odpowiedzieć, na przykład klikając w linki, rezerwując konsultacje na przykład, czy wysyłając maila w formularzu kontaktowym, ale media społecznościowe dają taki natychmiastowy feedback, dają możliwość tego budowania właśnie tej relacji natychmiastowo, czy przez lajka, czy przez komentarz i wchodzisz od razu w jakąś dyskusję tak naprawdę.
Karolina Czapla 
Tak, media społecznościowe to jest dialog.
Dawid Lewandowski
Dokładnie.
Karolina Czapla 
Tak, a tutaj strona to jest jednak mimo wszystko ta jednostronna komunikacja.
Dawid Lewandowski
Monolog to też.
Karolina Czapla 
Chociaż nie zapominajmy o formularzach, o możliwościach czata na stronie, czatu na stronie i tak dalej. Można to pokombinować, ale tutaj to już są takie kwestie naprawdę indywidualne. Dobrze, to teraz czas, żeby wypytać o twoją stronę internetową. Jak już powiedziałeś troszkę o niej. Dawid, jak to się stało, że powstała twoja strona internetowa? Jakie były twoje motywacje?
Dawid Lewandowski
W którymś momencie to było już jakoś pół roku mojego prowadzenia działalności, stwierdziłem, że ta strona gdzieś jednak by się przydała, żeby to było takie miejsce, gdzie umieszczę swoją ofertę, przede wszystkim jakieś takie najważniejsze informacje o sobie. Właśnie będzie ten formularz kontaktowy, tym podobne rzeczy. I zobaczyłem ofertę…
Karolina Czapla 
Mów wprost, nie oceniamy.
Dawid Lewandowski
I zobaczyłem reklamę na Instagramie właśnie pod hasłem, nasi studenci zrobią dla ciebie stronę internetową za darmo.
Karolina Czapla 
Pamiętam, były takie reklamy.
 Dawid Lewandowski
Są nadal takie reklamy w zasadzie. I stwierdziłem, że ok, dobra, za darmo brzmi spoko.
Karolina Czapla 
Za darmo to uczciwa cena.
Dawid Lewandowski
Przekonajmy się. Nawet jeśli to nie wyjdzie dobrze, to nie będę musiał używać tej strony. Będę mógł ją jakoś wyłączyć prawdopodobnie. Ja odezwałem się do tych ludzi. Kontakt przeszedł w zasadzie bardzo sprawnie, bo w ciągu wydaje mi się miesiąca, od momentu, w którym wysłałem właśnie formularz, ta strona no już działała w zasadzie.
Karolina Czapla 
To faktycznie bardzo szybko? Powiedz mi, jaki miałeś wpływ na to, jak wyglądała ta strona? Czy to było tak, że po prostu kupowałeś jakiś gotowy motyw? Czy ona była projektowana indywidualnie pod ciebie? Miałeś konsultacje na przykład z tymi twórcami? Jaki ty miałeś realny wpływ na to, jak ona będzie wyglądać?
Dawid Lewandowski
Właśnie wspomniałaś o konsultacjach z twórcami. To wydaje mi się, że byłby duży plus, bo ja w ogóle nie miałem kontaktu z tą osobą, która wykonywała tę stronę, tylko wszystko…
Karolina Czapla 
Na briefie robiłeś?
Dawid Lewandowski
Wszystko odbywało się przez koordynatora. No i tak, ja dostałem ankietę do wypełnienia, gdzie musiałem umieścić wszystkie teksty, które chcę, żeby się znalazły na stronie, wygrać zdjęcia, które chcę, żeby się znalazły na stronie, przedstawić mniej więcej, czego oczekuję od tej strony, podesłać jakieś strony, które według mnie są dobre i jak ta moja strona mogłaby wyglądać, wybrać sobie paletę kolorystyczną.
Karolina Czapla 
Okej, czyli już taki teoretycznie branding musiałeś mieć zrobiony.
Dawid Lewandowski
Tak, oni tak naprawdę zajmowali się tylko stworzeniem tej strony, również w zasadzie na jakimś tam wordpressowym szablonie. Ja nie jestem specjalistą jak WordPressa, nie wiem w zasadzie dokładnie, jak to działa od wewnątrz. Zależało mi też przede wszystkim bardzo na własnej domenie, na własnym mailu. To wygląda zdecydowanie profesjonalnie.
Karolina Czapla 
Tak. A ja ogólnie, czy jesteś zadowolony z tego, jak to wyszło? Bo twoja strona, ja z tego co pamiętam, wyglądała trochę inaczej, niż wygląda teraz. Ja tam pamiętam trochę więcej kolorów.
Dawid Lewandowski
Tak, generalnie cały projekt, który powstał był dobry. Myślę, że mogę go spokojnie ocenić na taką czwóreczkę z plusem. Spełniał na pewno wszystkie moje oczekiwania na ten moment.  To już było trzy lata temu w zasadzie. No oczywiście ta strona przeszła kilka zmian. Na szczęście ten szablon, ten kreator, nie wiem, jak to określić, którym posługiwała się ta osoba tworząca tę stronę, jest na tyle łatwy, że z drobną pomocą YouTube’a i samouczków oczywiście sam byłem w stanie ogarnąć kilka rzeczy, zmienić zdjęcia, zmienić kolory na stronie, edytować teksty za każdym razem, kiedy nie wiem, zmieniam ceny, kiedy coś nowego pojawia się w mojej ofercie. Więc jako taka wizytówka, jako taka strona po prostu, gdzie jest przedstawione kilka informacji o mnie, ta strona cały czas bardzo fajnie się sprawdza.
Karolina Czapla 
A jak jest z twoimi klientami, Dawid? Czy oni, czy ten temat strony internetowej i potrzeby strony internetowej pojawia się w waszych konsultacjach?
Dawid Lewandowski
Może nie bezpośrednio w naszych konsultacjach, dlatego, że ja zajmuję się jednak bardziej tymi mediami społecznościowymi, ale jednak bardzo dużo, zwłaszcza twórców, z którymi pracuję, ma swoje strony internetowe. Czy to fotografów właśnie, którzy prezentują na przykład swoje portfolio, czy dla artystów, malarzy na przykład, grafików i tak dalej, bardzo często mam swoje sklepy po prostu. Na swoich własnych stronach.
Karolina Czapla 
To jest rzecz, o którą też chciałam z ciebie zapytać, dlatego, że taka strona internetowa może być już portfolio, to powiedzieliśmy. Może sprzedawać produkty. I właśnie na tym się zatrzymajmy. Dlatego, że ty, mimo że masz swoją stronę internetową, korzystasz z narzędzi zewnętrznych do sprzedaży swoich produktów. I chciałabym, żebyś mi o tym narzędziu opowiedział.
Dawid Lewandowski
Prawda. Przez jakiś czas myślałem o tym, żeby przebudować moją stronę, właśnie tak, żeby można było tam rezerwować, czy terminy wizyt na konsultacje, czy żeby stała się też taką platformą do kursu online, ale niestety wiązało się to z dosyć dużym wydatkiem, takim jednorazowym, na który w tym momencie nie mogłem sobie do końca pozwolić. I wtedy przede mną w zasadzie pojawiło się Naffy. Naffy to narzędzie dla twórców internetowych, dla osób działających w internecie i sprzedających swoje produkty cyfrowe. Czy to właśnie e-booki, ja mam e-book, czy kursy, ja mam kurs, czy tworzących, czy realizujących może bardziej konsultacje online. Ja to robię.

Błędy, które artyści popełniają w budowaniu swojej marki online

Karolina Czapla 
“Dawid, mój Instagram nie rośnie. Co robię źle?” Wciąż nie wiesz, kim są twoi odbiorcy i co im zaoferować. Opierasz się na trendach zamiast przemyślanej strategii. Publikujesz nieregularnie. Za bardzo skupiasz się na drobiazgach. Myślisz o liczbach zamiast o budowaniu relacji. Jakie inne błędy popełniają artyści w budowaniu swoich marek online? To jest lista z twojej ostatniej rolki.
Dawid Lewandowski
Skupmy się na tych, bo w zasadzie myślę, że niektóre z nich też wymagają rozwinięcia. Wczoraj widziałem się z artystą i gdzieś w tej rozmowie padło, że ja zajmuję się Instagramem właśnie.  Ten artysta, którego wczoraj poznałem, więc nawet nie wiedziałem, jak wygląda jego profil, rzucił takim, że Instagram to mnie chyba nie lubi, bo nic tam nie rośnie, ta liczba obserwujących. Zajrzałem na jego profil w tym momencie i on w tym roku dodał dwa posty. Więc co ma rosnąć, kiedy ty nie robisz nic? Dlaczego ktoś ma się angażować, skoro ty się w żaden sposób nie angażujesz? Dużo artystów traktuje właśnie ten Instagram jako takie miejsce, że postuje i liczy na cud. To tak nie działa. To wymaga jednak dużego zaangażowania, to wymaga pracy, to wymaga regularności właśnie przede wszystkim.

Rola regularności i cierpliwości w mediach społecznościowych

Karolina Czapla 
Tak, regularność to jest to, z czym ja też mam problem, ponieważ ja trochę media społecznościowe nie moich klientów, ale mojej marki traktuję z doskoku i widać to bardzo właśnie w tym poziomie regularności.
Dawid Lewandowski
Ale z tym dużo osób ma problem. W momencie, w którym ja prowadziłem kilka profili, jakiś czas temu też całkowicie zaniedbałem swoją markę w zasadzie, że tam wychodził jeden post na dwa tygodnie na przykład, co też jest bardzo, bardzo rzadko. I niestety wydaje mi się, że my osoby, które zajmujemy się tym marketingiem internetowym, które czasami tworzymy jakieś treści dla innych osób, zajmujemy się profilami innych osób, powinniśmy jednak też pamiętać, że gdzieś jest jeszcze ten dodatkowy etat, czyli praca tak naprawdę nad naszą własną marką.
Karolina Czapla 
Tak, tutaj się z tym zgodzę. Mówiłaś o regularności. Jak myślę o regularności, to myślę też o cierpliwości.

Zarządzanie profilem artystycznym na Instagramie – dlaczego regularność jest kluczowa?

Dawid Lewandowski
Cierpliwość, kluczowa sprawa, jeśli chodzi o media społecznościowe, bo nie wiem, czy zauważyłaś, skoro mówisz, że masz problem z regularnością, ale w ostatnim czasie Instagram przeszedł dosyć duże zmiany, powiedziałbym. Pojawiło się dużo nowości, co też zawsze, kiedy jakieś nowości pojawiają się na Instagramie, wiąże się to z tym, że coś zaczyna dziać się złego. Pamiętam sprzed dwóch lat taką sytuację, że Instagram wprowadzał, nieważne, co wprowadzał, nie pamiętam, co wprowadzał, ale spowodowało to, że bardzo duża część kont po prostu zniknęła. Ludzie nie mogli się zalogować na swoje konta.

Czy media społecznościowe są bezpiecznym miejscem dla twórców?

Karolina Czapla 
To było w marcu 2023 albo 2024 roku. To mówisz o tej awarii, gdzie wylogowano z Instagrama i nie można było się zalogować ani na Facebooka, ani na Instagrama?
Dawid Lewandowski
Była też taka awaria, ale była inna. To był chyba październik, listopad, jakoś tak 2022 rok, gdzie bardzo dużo osób dosłownie straciło swoje konta na jakieś 12-24 godziny. Widziałem już dużą panikę u niektórych osób. Sam dostawałem bardzo dużo prywatnych wiadomości na Messengerze, na przykład właśnie w związku z Instagramem, z tym, co się dzieje. Wiele osób panikowało na przykład, że stracili swoje konta, stracili wszystkich obserwujących, co teraz. I myślę, że to też jest w zasadzie taki ważny aspekt, który chyba warto tutaj poruszyć w kontekście strony, że media społecznościowe to jest trochę taka wypożyczona przestrzeń na jakiejś platformie. I to, że jesteśmy teraz popularni na Instagramie na przykład, że mamy tam kilkadziesiąt tysięcy obserwujących, to jeśli ta platforma zniknie na przykład albo jeśli z jakiejś przyczyny stracimy nasze konta, zostajemy zablokowani, ktoś stwierdzi, że naruszamy regulamin Instagrama, Facebooka i po prostu nas usunie, co wtedy? Jednak nasza strona internetowa jest naszym miejscem, gdzie możemy publikować, co chcemy przede wszystkim. Co chcemy, oczywiście w granicach prawa, moralności i różnych rzeczy.
Karolina Czapla 
I norm społecznych.
Dawid Lewandowski
I norm społecznych, dokładnie. Natomiast ta cenzura na Instagramie na przykład bardzo często wykracza trochę poza potrzebną skalę. Na przykład wspominałaś o fundacji, którą współprowadzę. Zajmujemy się dorobkiem takiej artystki jak Natalia LL. Natalia LL jest znana przede wszystkim…
Karolina Czapla 
Z kontrowersyjnych prac.
Dawid Lewandowski
Z kontrowersyjnych prac, tak. Przede wszystkim z takiej pracy, gdzie fotografowała młodą dziewczynę, blondynkę, jedzącą banana. I bardzo dużo banów instagramowych, bardzo dużo usuwania postów jest już za nami w zasadzie. Właśnie za opublikowanie zdjęć z wystawy na przykład, gdzie na ścianie wisiała ta praca.
Karolina Czapla 
Bardzo nie w porządku tak naprawdę. Ja powiem Ci, że też miałam taki problem, kiedy zakładałam Instagrama całkiem niedawno, właśnie bracket space, bo to była marka, która jedyna nie miała Instagrama. A zobaczyłam, że ten WordPress na Instagramie to on tak… No nie do końca to jest nisza, która jest wypełniona. I doszłam do wniosku, że wejdziemy w tego Instagrama. Byłam tam… Znaczy, jest już nowe konto ogólnie, ale byłam tam dwa tygodnie i byłam w szoku, bo udało mi się zapiec naprawdę fajną społeczność mimo tych dwóch tygodni. I zablokowali mi konto i utraciłam do niego dostęp przez złamanie standardów społeczności. Chciałabym tylko powiedzieć, że zdążyłam wstawić tam trzy posty na temat wtyczek do WordPressa, a naruszenie norm Instagrama dotyczyło jakichś kwestii właśnie społecznych. Więc nie wiem, jak to miało się do tego, co ja robiłam, ale faktycznie straciłam dwa tygodnie pracy. To jest tylko dwa tygodnie, a tutaj są konta, które prowadzi się kilkanaście lat. Więc tak jak powiedziałeś, media społecznościowe to jest taka wypożyczalnia, a strona to jest coś, co mamy na własność.
Dawid Lewandowski
Tak, dokładnie. No i stronę możemy rozbudowywać czy o newsletter, czy o pozyskiwanie jakiejś bazy kontaktów. No, a i tak, jeśli stracimy to konto na Instagramie, no to tracimy w zasadzie kontakt z tymi tysiącami odbiorców na przykład. Też zwróćmy uwagę na to, że w zasadzie Instagram, dobra, od jakichś dziesięciu lat jest w tej topce powiedzmy, najpopularniejszych platform, ale 20 lat temu najpopularniejszy był Myspace. Co się dzisiaj dzieje z Myspace?
Karolina Czapla 
Nie ma Myspace.
Dawid Lewandowski
Myspace nie istnieje. Z 15 lat temu w Polsce najpopularniejsza była nasza klasa. Co się teraz dzieje? Nie ma Naszej klasy.
Karolina Czapla 
Tak, no jednak to www, nasze własne, to jest coś, co będzie ponadczasowe.
Dawid Lewandowski
I nikt nie powiedział, że za pięć lat Instagram nie zniknie na przykład, że Facebook nie zniknie, zwłaszcza, że tutaj w Europie są już pewne spiny z panem Zuckerbergiem.
Karolina Czapla 
Mam do ciebie takie pytanie już jedno, jedno z ostatnich. Czym twoim zdaniem my, jako twórcy internetowi, marketingowcy, o czym my zapominamy w tworzeniu marek? Ja trochę krytycznie, jakbyś się spojrzał na nas wszystkich.

Autentyczność w budowaniu marki – jak być sobą i jednocześnie realizować strategię biznesową?

Dawid Lewandowski
Zapominamy, bardzo często zapominamy o autentyczności i o byciu sobą, tak myślę. Bardzo często chcemy pokazać się jako takie najbardziej profesjonalne osoby, którym wszystko wychodzi, a świat taki nie jest, nie ukrywajmy. Wszyscy mamy gorsze dni czasami, czasami częściej, czasami rzadziej, ale mamy. Nic nie jest tak naprawdę zero-jedynkowe, że albo mamy same sukcesy, albo same porażki oczywiście, ale ważne jest moim zdaniem, przede wszystkim, żeby pozostać tym człowiekiem i gdzieś czasami nawet odsłonić jakąś tam swoją wrażliwość, pokazać się autentycznie po prostu z tym, kim jesteśmy, jak się czujemy, bo to w zasadzie chodzi w menek społecznościowych, żeby jednak ten pierwiastek ludzki tam bardzo mocno wybrzmiewał.
Karolina Czapla 
I twoim zdaniem można połączyć to z realizowaniem strategii biznesowej?
Dawid Lewandowski
Można, jak najbardziej.
Karolina Czapla 
Czy miałbyś takie zalecenie dla twórców, jak mają tworzyć na przykład, jak mieszać te treści sprzedażowe z tymi treściami autentycznymi, czy po prostu sprzedawać w sposób autentyczny?
Dawid Lewandowski
Wiesz co, mam takie zalecenia w zasadzie, może nie procentowe, może nie aż tak bardzo rozgraniczające, ale zawsze kiedy z kimś rozmawiam, sugeruję, że są jakby takie trzy podstawowe typy treści w zasadzie, które w tym momencie na tym Instagramie możemy publikować. I pierwszy typ to są takie, które pomagają nam docierać do nowych osób, które są tak naprawdę takim naszym przedstawieniem, co my robimy, kim jesteśmy, zwróć na mnie uwagę, cześć, tutaj jestem. Drugi typ to jest właśnie takie budowanie już bardziej zaufania tego, żeby ktoś nas polubił. Właśnie na tym etapie, takiego lajka powiedzmy, to jest ten moment, żeby przedstawić się trochę bardziej, z tym co czujemy, z tym, kim jesteśmy tak naprawdę, żeby ktoś znalazł w nas jakąś taką cząstkę siebie również, żeby znalazł to takie podobieństwo.
Karolina Czapla 
Na zasadzie takiego lustra.
Dawid Lewandowski
Na zasadzie takiego lustra trochę, dokładnie. No i gdzieś oczywiście jest ten trzeci etap, już ten najbardziej sprzedażowy, że zobacz, to jest moja oferta, kup teraz i tak dalej, i tak dalej.
Karolina Czapla 
Piękny lejek marketingowy zrobiłeś.
Dawid Lewandowski
Piękny lejek marketingowy, dokładnie. No i gdzieś właśnie oparcie się o ten lejek, myślę, że jest kluczowe w tym momencie na Instagramie właśnie.
Karolina Czapla 
Na Instagramie, czy ogólnie w budowaniu komunikacji?
Dawid Lewandowski
Na pewno w budowaniu komunikacji i w mediach społecznościowych.
Karolina Czapla 
Myślę, że lejki to jest coś, o czym dobrze by było kiedyś jeszcze porozmawiać. Mam nadzieję, że zgodzisz się na kolejne zaproszenie do naszego podcastu.
Dawid Lewandowski
Bardzo chętnie.